+421 948 114 238 info@ubunlo.sk

Konvergentné princípy a prístupy môžete využiť rovnako v marketingu ako aj pri riadení firmy. Ak plánujete veľkú marketingovú kampaň je nevyhnutné, aby bola firma a samotná kampaň riadená konvergentným prístupom.

1. Rozdiel medzi tradičným a konvergentný riadením firmy

2. Konvergencia v marketingu

3. 5 princípov, na ktoré nezabudnúť 

Konvergentný = sledovanie rovnakého cieľa, súčinnosť
Divergentný = odlišnosť, rozdielnosť (majú divergentné názory na politické dianie)

1. Rozdiel medzi tradičným a konvergentným riadením firmy

Konvergencia znamená spoluprácu všetkých oddelení vo firme s cieľom dosiahnuť business cieľ. Pri jeho dosahovaní je stredobodom spotrebiteľ a všetka snaha spoločnosti sa sústredí na jeho potreby, na ceste k nadobudnutia cieľa adaptujeme procesy na základe spotrebiteľského správania.

Tradičný prístup

  • Oddielenia nespolupracujú dostatočné aj na miestach, kde je to možné
  • Neefektívny spôsob riadenia firmy a projektov
  • Dlhý rozhodovací proces, množstvo nezjednotených pravidiel a procesov v rámci jednej firmy

Konvergentný prístup

  • Oddelenia v jednej firme intenzívne spolupracujú
  • Efektívny a rýchlejší proces riadenia firmy pri vývoji a zavádzaní noviniek
  • Rovnaké postupy a procesy vo firme
  • Snaha všetkých dosiahnuť cieľ firmy

Príklad: Pridanie nového produktu do portfólia, spustenie jeho predaja a reklamnej kampane.

  • Marketing zabezpečí plán pre komunikáciu so zákazníkom
  • IT oddelenie pridá produkt na e-shop
  • Logistika zabezpečí dostatočný počet produktov v správnom čase, kedy sa spustí marketingová kampaň
  • Zákaznícky servis je pripravený zodpovedať všetky otázky a neistoty zákazníkov

2. Konvergencia v marketingu

V marketingu môžeme konvergenciu použiť v komunikácií so zákazníkom a v marketingových kampaniach vo všetkých médiách, ktoré spoločnosť využíva, či už sú to sociálne siete, TV reklama, rádio, Google ads, E-mailing. Vo všetkých médiách musíme zabezpečiť, aby správa sledovala rovnaký cieľ, bola zjednotená a ľahko rozpoznateľná.

Príklad: Propagácia produktu rôznymi médiami

Rozhodli sme sa použiť divergentné média (rozličné média) s použitím konvergentných princípov.

  1. Leták obsahuje QR kód pre presmerovanie na web
  2. TV reklama obsahuje zľavový kód, ktorý môže užívateľ uplatniť v e-shope
  3. Rádiový spot zahŕňa názov web stránky, aby užívateľ našiel a zistil viac info

QR kód môže užívateľ jednoducho pomocou smartfónu oskenovať a dostať sa hneď na produktovú stránku, kde je jeho bližšia špecifikácia a možnosť nákupu. TV reklamu sme tiež prepojili s internetovým prostredím a poskytli zľavový kód, ktorý divák ľahko uplatní v nákupnom košíku e-shopu. Rádiový spot, ktorý si poslucháč vypočuje v aute obsahuje názov internetového obchodu, ktorý môže doma z pohodlia gauča navštíviť.

Je dôležité vytvoriť stratégiu, ktorá bude spájať online a offline svet tak, aby šírila rovnaké posolstvo o značke a zákazník bude môcť interagovať online ale aj offline.

 

Prepojenie offline a online kanálov

3. 5 princípov, na ktoré nezabudnúť

1. Zákazník je stredobodom diania

Všetky aktivity sú vykonávané tak, aby reagovali na zákaznícke potreby. Reflektujte zmeny postupov na základe zákazníckeho správania.

2. Využitie dát

V aktuálne digitálnej dobe dokážete analyzovať množstvo dát, ktoré umožňuje lepšie pochopiť správanie a potreby zákazníkov. Využite všetky dáta, ktoré máte dostupné, snažte sa medzi nimi nájsť prepojenia a definovať tak nákupnú cestu spotrebiteľov a vymodelovať persóny.

 

  • web analytika
  • údaje z predajného oddelenia
  • dáta reklamných kampaní
  • údaje o sledovateľoch na sociálnych sieťach
  • dáta z mobilných aplikácií

3. Zjednotená a načasovaná správa cez všetky kanály

    • dôležitá súčasť konvergencie
    • každý produkt a služba musí byť dôkladne analyzovaná, z dôvodu určenia nákupného cyklu zákazníka a definovania v ktorom kroku sa zákazník práve nachádza, len potom dokážeme správne načasovať a pripraviť reklamu

    4. UVP, USP – Unique Value Proposition, Unique Selling Point

    • jedinečné hodnota, ktorá vás odlišuje od konkurencie a presviedča zákazníka, že by mal nakúpiť práve od vás. Musí byť použitý v každej marketingovej kampani a byť viditeľný na každej landing page
    • opisuje benefit vášho produktu/služby

    5. User Generated Content – Obsah Tvorený zákazníkom

    Keďže všetko úsilie smerujete k zákazníkovi, môžete ho priamo zapojiť do tvorby obsahu. V marketingových kampaniach na sociálnych sieťach môžete využiť obsah tvorený užívateľmi a veľmi efektívne bez ďalších nákladov pomôcť vašej značke virálnemu rastu.

    Výborným príkladom sú #hastagy na sociálnych sieťach na Slovensku najmä na Instagrame.

    #shareacoke

    Kampaň Coca-coly, ktorá mala obrovský úspech vo viac ako 80 krajinách na celom svete. “Coca-cola” na obale fľaše bola nahradená krstným menom. Cieľom chytľavej kampane bol nákup fľaše s úmyslom jej darovania blízkej osobe.