Konvergentné princípy a prístupy môžete využiť rovnako v marketingu ako aj pri riadení firmy. Ak plánujete veľkú marketingovú kampaň je nevyhnutné, aby bola firma a samotná kampaň riadená konvergentným prístupom.
1. Rozdiel medzi tradičným a konvergentný riadením firmy
3. 5 princípov, na ktoré nezabudnúť
Konvergentný = sledovanie rovnakého cieľa, súčinnosť
Divergentný = odlišnosť, rozdielnosť (majú divergentné názory na politické dianie)
1. Rozdiel medzi tradičným a konvergentným riadením firmy
Konvergencia znamená spoluprácu všetkých oddelení vo firme s cieľom dosiahnuť business cieľ. Pri jeho dosahovaní je stredobodom spotrebiteľ a všetka snaha spoločnosti sa sústredí na jeho potreby, na ceste k nadobudnutia cieľa adaptujeme procesy na základe spotrebiteľského správania.
Tradičný prístup
- Oddielenia nespolupracujú dostatočné aj na miestach, kde je to možné
- Neefektívny spôsob riadenia firmy a projektov
- Dlhý rozhodovací proces, množstvo nezjednotených pravidiel a procesov v rámci jednej firmy
Konvergentný prístup
- Oddelenia v jednej firme intenzívne spolupracujú
- Efektívny a rýchlejší proces riadenia firmy pri vývoji a zavádzaní noviniek
- Rovnaké postupy a procesy vo firme
- Snaha všetkých dosiahnuť cieľ firmy
Príklad: Pridanie nového produktu do portfólia, spustenie jeho predaja a reklamnej kampane.
- Marketing zabezpečí plán pre komunikáciu so zákazníkom
- IT oddelenie pridá produkt na e-shop
- Logistika zabezpečí dostatočný počet produktov v správnom čase, kedy sa spustí marketingová kampaň
- Zákaznícky servis je pripravený zodpovedať všetky otázky a neistoty zákazníkov
2. Konvergencia v marketingu
V marketingu môžeme konvergenciu použiť v komunikácií so zákazníkom a v marketingových kampaniach vo všetkých médiách, ktoré spoločnosť využíva, či už sú to sociálne siete, TV reklama, rádio, Google ads, E-mailing. Vo všetkých médiách musíme zabezpečiť, aby správa sledovala rovnaký cieľ, bola zjednotená a ľahko rozpoznateľná.
Príklad: Propagácia produktu rôznymi médiami
Rozhodli sme sa použiť divergentné média (rozličné média) s použitím konvergentných princípov.
- Leták obsahuje QR kód pre presmerovanie na web
- TV reklama obsahuje zľavový kód, ktorý môže užívateľ uplatniť v e-shope
- Rádiový spot zahŕňa názov web stránky, aby užívateľ našiel a zistil viac info
QR kód môže užívateľ jednoducho pomocou smartfónu oskenovať a dostať sa hneď na produktovú stránku, kde je jeho bližšia špecifikácia a možnosť nákupu. TV reklamu sme tiež prepojili s internetovým prostredím a poskytli zľavový kód, ktorý divák ľahko uplatní v nákupnom košíku e-shopu. Rádiový spot, ktorý si poslucháč vypočuje v aute obsahuje názov internetového obchodu, ktorý môže doma z pohodlia gauča navštíviť.
Je dôležité vytvoriť stratégiu, ktorá bude spájať online a offline svet tak, aby šírila rovnaké posolstvo o značke a zákazník bude môcť interagovať online ale aj offline.
3. 5 princípov, na ktoré nezabudnúť
1. Zákazník je stredobodom diania
Všetky aktivity sú vykonávané tak, aby reagovali na zákaznícke potreby. Reflektujte zmeny postupov na základe zákazníckeho správania.
2. Využitie dát
V aktuálne digitálnej dobe dokážete analyzovať množstvo dát, ktoré umožňuje lepšie pochopiť správanie a potreby zákazníkov. Využite všetky dáta, ktoré máte dostupné, snažte sa medzi nimi nájsť prepojenia a definovať tak nákupnú cestu spotrebiteľov a vymodelovať persóny.
- web analytika
- údaje z predajného oddelenia
- dáta reklamných kampaní
- údaje o sledovateľoch na sociálnych sieťach
- dáta z mobilných aplikácií
3. Zjednotená a načasovaná správa cez všetky kanály
- dôležitá súčasť konvergencie
- každý produkt a služba musí byť dôkladne analyzovaná, z dôvodu určenia nákupného cyklu zákazníka a definovania v ktorom kroku sa zákazník práve nachádza, len potom dokážeme správne načasovať a pripraviť reklamu
4. UVP, USP – Unique Value Proposition, Unique Selling Point
- jedinečné hodnota, ktorá vás odlišuje od konkurencie a presviedča zákazníka, že by mal nakúpiť práve od vás. Musí byť použitý v každej marketingovej kampani a byť viditeľný na každej landing page
- opisuje benefit vášho produktu/služby
5. User Generated Content – Obsah Tvorený zákazníkom
Keďže všetko úsilie smerujete k zákazníkovi, môžete ho priamo zapojiť do tvorby obsahu. V marketingových kampaniach na sociálnych sieťach môžete využiť obsah tvorený užívateľmi a veľmi efektívne bez ďalších nákladov pomôcť vašej značke virálnemu rastu.
Výborným príkladom sú #hastagy na sociálnych sieťach na Slovensku najmä na Instagrame.
#shareacoke
Kampaň Coca-coly, ktorá mala obrovský úspech vo viac ako 80 krajinách na celom svete. “Coca-cola” na obale fľaše bola nahradená krstným menom. Cieľom chytľavej kampane bol nákup fľaše s úmyslom jej darovania blízkej osobe.